Zo kiest de opdrachtgever jou!

Misschien zit jij bomvol met opdrachten voor de komende maanden. Of misschien zitten er nog wat gaten in je planning. In beide gevallen is het slim om onderstaande tips goed door te lezen. Je weet nooit wanneer je extra je best moet doen om opdrachtgevers voor jou te laten kiezen.

Onderscheid jezelf

De meest voor de hand liggende tip: zorg voor een onderscheidende dienst! Probeer te denken vanuit de klant: wat wil de klant en wat heeft hij nodig dat jij hem kan bieden? Denk hierbij niet alleen aan wat je technisch goed kan, maar ook hoe je toegevoegde waarde kan bieden. Bijvoorbeeld door te adviseren in plaats van alleen maar uit te voeren, expertise van anderen in te schakelen als dit nodig is of extreem netjes werken op de klus.

Luister goed naar wat jouw klanten willen. Probeer wel trouw te blijven aan je eigen identiteit. Ga als tegelzetter geen kasten timmeren als je nog geen spijker recht kan slaan, ook al vraagt je opdrachtgever dat van je.

Houd ook je concurrenten goed in de gaten. Zie je iets dat jij beter kan? Doe dat ook en zorg dat iedereen het weet.

Overtuigend verhaal

Natuurlijk moet de kwaliteit van jouw werk in orde zijn.  Maar een goede presentatie van jouw product of dienst is erg belangrijk. Daarmee speel je in op het gevoel van de opdrachtgever en vergroot je de kans dat je een klus krijgt. Laat zien dat jij een autoriteit bent in jouw vakgebied. Opdrachtgevers zijn dan eerder geneigd jou te geloven en je een opdracht te gunnen.Dus zorg voor een mooi portfolio, bijvoorbeeld door je aan te melden op Kluswebsite.nl

Concurrerend uurtarief

Het is van belang dat je een uurtarief hanteert dat in verhouding staat tot jouw werk. Jouw tarief moet niet te hoog en niet te laag zijn. Een te hoog uurtarief schrikt opdrachtgevers af, maar een te laag uurtarief doet vermoeden dat jouw kwaliteit minder is dan dat van jouw collega-ondernemers. Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Bovendien moet de prijs/kwaliteitverhouding in orde zijn. Lever jij kwalitatief beter werk dan jouw concurrent? Dan kun jij een hoger tarief rekenen. Om het uurtarief te bepalen dat geschikt is voor jou, moet je rekening houden met allerlei zaken, zoals de aard van de opdracht, de huidige markt en het soort opdrachtgever.

Vertel het niet zelf

Het is niet altijd makkelijk om potentiele opdrachtgevers te laten zien waarom ze voor jou zouden moeten kiezen in plaats van voor een ander. Het werkt daarom erg goed om jouw voormalige opdrachtgevers dat te laten doen. Dus verzamel vooral veel referenties. Op die manier laten zij jouw kwaliteit zien. Hoe meer referenties je verzamelt, hoe betrouwbaarder jij voor jouw potentiële klant bent.

Geen concurrent maar vriend

Maak van je concurrenten je vrienden. Je komt verder door elkaar te helpen. Heb je geen tijd voor een klus? Raad dan een van jouw “ concurrenten” aan. Of neem samen grotere opdrachten aan. Als jij de ander iets gunt, ga je dat uiteindelijk ook een keer terugkrijgen.

Daarnaast kun je tips en ervaringen uitwisselen en misschien zelfs samen investeren in dure machines.

Ontwikkelen

Zorg dat je niet stil blijft staan! Zorg dat je op de hoogte bent van wat er speelt op jouw vakgebied. Laat je bijscholen, en lees (vak)bladen zoals het ALLES magazine. Of spar met vakgenoten onder het genot van een kopje koffie bij de Koffiehoek, dé ontmoetingsplek bij Bouwmaat.