De rijdende rechter. Een van de best bekeken programma’s van de Publieke Omroep. Kijkers vragen zich af hoe men toch elke week van een mug een olifant weet te maken. Of vraagt u zich af hoe u voorkomt daar ooit terecht te komen? Vaak gaat daar jarenlange wederzijdse frustratie aan vooraf. Wat te doen bij een meningsverschil?

1. Check gegevens
Voorkomen is uiteraard beter dan genezen. Een conflict met een klant of leverancier gaat vaak over het niet betalen van een factuur. Controleer op voorhand het bedrijf en de persoon met wie u zaken doet. Google de gegevens en controleer het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Na een korte zoektocht komt u er achter of men het bedrijf associeert met malafide praktijken of dat uw toekomstige opdrachtgever bekend staat als wanbetaler.

2. Maak goede afspraken
Ook het maken van goede afspraken voorkomt vaak een conflict. Maak afspraken met zowel leveranciers als opdrachtgevers. En zet deze indien nodig op papier. Geef aan wat u voor de klant kan betekenen of wat u van een leverancier mag verwachten.

3. Luister naar de tegenpartij
Heeft u persoonlijk, telefonisch of online een negatieve recensie ontvangen? Los het op! Neem contact op met de tegenpartij. Reageer niet aanvallend of verdedigend, maar bied een luisterend oor. Vat het verhaal samen en geef aan dat u het probleem gaat onderzoeken. Met deze manier van communiceren, neemt u de ergste woede weg. Geef aan dat u de belangrijkste feiten genoteerd hebt en er zo snel mogelijk op terugkomt. Haal vervolgens diep adem en scheid emoties van feiten.

4. Geef fouten toe
Bent u fout? Geef uw fout toe en overleg hoe het in het vervolg beter kan. Stel u kwetsbaar op. Misschien vindt u het lastig om fouten toe te geven, maar denk aan uw positieve imago in de markt. Een teleurgestelde klant of leverancier verspreidt zijn negatieve ervaring snel en dit levert u een slecht imago op, met alle gevolgen van dien. Is de tegenpartij fout? Laat dit dan op een rustige en zakelijke manier weten. Onderbouw uw verhaal met feiten. Geef aan dat u graag samen naar een oplossing wilt zoeken.

Lijken de tips niet te werken en komt u samen niet tot een oplossing? Schakel dan juridisch advies in. Het is belangrijk dat u juridisch sterk staat en zich indekt tegen kosten van juridische hulp. U wilt uiteindelijk niet opdraaien voor kosten van een advocaat, die drie keer uw eigen tarief hanteert. Heeft u hulp nodig of bent op zoek naar meer informatie over juridisch advies? Wij zijn een samenwerking aangegaan met stichting ZZP Nederland. Het juridisch serviceabonnement is volledig afgestemd op zelfstandigen in de bouw en kan slapeloze nachten voorkomen. Wilt u meer weten? Bekijk onze service ‘juridisch advies’ voor meer informatie!