Klantenbinding: hoe werkt dat?

Het werven van nieuwe klanten is lastig. Het behouden van deze nieuwe klanten is misschien nog wel moeilijker. Simpel weg moet u de voordeur openzetten en de achterdeur op slot doen. Maar hoe zorgt u ervoor dat een klant voor u kiest? En blijft kiezen?

Persoonlijk
Behandel uw klant persoonlijk en niet als de honderd zevenentwintigste klant. Mensen willen geen zaken doen met een bedrijf. Mensen willen zaken doen met mensen. Met u. Natuurlijk is het veel werk om bij elke offerteaanvraag persoonlijk te reageren, maar het werkt. Wanneer een brief bij de offerte start met “geachte heer/mevrouw”, trekt een klant snel conclusies. U heeft de naam van de opdrachtgever over het hoofd gezien? Heeft u dan wel aandachtig de offerte samengesteld? Probeer een offerte of brief altijd persoonlijk te maken, door te refereren aan punten uit de aanvraag. Zo komt u vertrouwelijk over en voelt de opdrachtgever zich begrepen.

Wijs tijdens het mailverkeer klanten op uw andere communicatiekanalen. Misschien vindt u klant het leuk om via Facebook uw andere projecten te volgen? Hierdoor blijft u in beeld en bij een volgende klus is de kans groot dat uw klant opnieuw aan u denkt.

Evaluatie
Van uw klant kan u leren. Vraag hem of haar om feedback, wanneer u het project afrondt. Zorg voor een korte checklist, met punten die u graag wilt evalueren. Bijvoorbeeld of u de klant tijdens het project voldoende op de hoogte hebt gehouden van de stand van zaken. Of de afwerking naar wens is, maar ook hoe de klant de voorbereidende fase heeft ervaren. Feedback moet u niet zien als commentaar, maar als ‘cadeautjes’. Uw klant helpt u verbeteren. Hoe tevredener de klant, hoe eerder hij of zij uw naam voortzegt!

Vergeet niet uw klant te vragen om een online beoordeling. Beoordelingen of reviews op uw website, vakmanprofiel of Facebookpagina zijn van steeds groter belang. Online is tegenwoordig het nieuwe mond-tot-mondreclame. Een toekomstige klant googelt eerst uw naam op zoek naar referenties, voordat men met u in zee gaat. Wees daar van bewust en vraag om beoordelingen. Vergeet daarnaast niet uzelf af en toe te googelen!