Het belang van trainingen voor installateurs

Het werkterrein van de installateur verandert snel. Waar lange tijd alleen de kennis van een CV-ketel voldoende was, komt hier tegenwoordig meer bij kijken. Het belang van training is dan ook groot. Ronny Bloemen is technisch instructeur bij Remeha. Hij verzorgt met zijn collega’s trainingen aan installateurs en monteurs in het trainingscentrum in Apeldoorn of op locatie. Welke ontwikkelingen ziet hij in het vakgebied en wat betekenen deze voor de installateur?

Remeha startte in 1935 als fietsenwinkel maar groeide uit tot één van de succesvolste hightech fabrikanten van verwarmingssystemen ter wereld. Het bedrijf levert slimme klimaat- en warmwateroplossingen voor de zakelijke en particuliere markt. Het hoofdkantoor is gevestigd in Apeldoorn. Hier worden in het trainingscentrum ook de meeste trainingen (75%) verzorgd voor installateurs, hoewel ook op locatie wordt getraind (25%). Vorig jaar volgden ruim 4.500 cursisten een training bij Remeha. Het aanbod is breed: onder meer trainingen over producten van Remeha, commerciële en installatietechnische trainingen zijn mogelijk.

Focus op verduurzamen

De vraag naar trainingen is ook dit jaar groot. Ronny: “ Het comfort van een warm bad of een heerlijk warm huis blijft belangrijk. Maar wat ook steeds belangrijker wordt, is verduurzaming. Wereldwijd zoeken de politiek, de wetenschap en het bedrijfsleven naar oplossingen voor duurzame energie.”
Wat betekent dit volgens Ronny voor installateurs? “De installateur zal veel meer out-of-the-box moeten gaan denken. Waar hij een jaar of vijf geleden alleen maar focuste op de CV-ketel, zal hij nu steeds meer buiten die ketel om moeten gaan kijken. Hij moet zich afvragen of hij bijvoorbeeld een hybride pakket zal aanleveren of een installatie waterzijdig moet inregelen”, aldus Ronny. Hij ziet dit in de praktijk al wel gebeuren:
“De vraag naar trainingen op het gebied van hybride neemt toe, net als de training waterzijdig inregelen van de installatie. Trainingen voor consumententoestellen lopen het hardst. Zo werd onze CV-ketel Tzerra (zowel de Plus CW3 en Plus CW4) door de Consumentenbond verkozen tot nummer één in de categorie “Beste uit de Test“ en zie je direct dat hierdoor de vraag naar trainingen toeneemt.”

2019: De erkende installateur

Verduurzaming is niet de enige ontwikkeling die voor installateurs belangrijk is. In 2019 wordt het namelijk bij wet verplicht dat installateurs officieel erkend zijn. Ronny: “De installateur moet dan zijn papieren hebben om bepaalde werkzaamheden te verrichten. Het gaat om het installeren van een ketel, het onderhoud daaraan en het keuren van het toestel. De wetgeving is nu zo dat iedereen die bijvoorbeeld in de winter wat wil bijverdienen en een nummer bij de Kamer van Koophandel heeft, een ketel kan kopen en mag installeren. Terwijl het toch belangrijk is als iemand met ervaring aan jouw product sleutelt en de ketel veilig en efficiënt werkt. Remeha is geaccrediteerd om de OK CV trainingen te geven en opvolgend het erkend examen af te nemen. Op deze manier bieden wij de installateur nu al ondersteuning voor een veilige installatie, onderhoud en energiezuinig stoken en zijn ze voorbereid op 2019.”

De training: OK CV Energie
 Service Specialist

Wat houdt een training bij Remeha precies in? Ronny vertelt over de OK CV training voor installateurs. “In twee dagen volgt de installateur deze training. De eerste dag bestaat uit veel theorie. Dag twee bevat een stukje communicatie. Hoe ga je met de klant om, hoe praat je met hem? Er zit ook een sleutelsessie bij. We praten over de ketelopbouw, technische aspecten. Daarna komt het praktijkexamen waarbij cursisten gaan sleutelen aan toestellen en ze voeren regulier onderhoud uit.

Meer dan alleen een ketel verkopen

Wat moet een installateur de komende jaren precies in huis hebben? Wat zijn de kernkwaliteiten die hij moet hebben? “2019 komt er aan. De installateur moet zijn producten eigen maken en de kennis in huis hebben. Dan kan het gebeuren dat, hoe gek dat ook klinkt, hij uiteindelijk weer de schoolbanken in moet”, zo vertelt Ronny. Een ketel kunnen verkopen en de technische kennis van een product hebben, is dus niet het enige. Steeds belangrijker wordt de communicatie met de eindgebruiker en het doorvragen naar wat die eindgebruiker echt nodig heeft. Hierdoor kan hij slimmer en zuiniger omgaan met energie.

Meer lezen