Geschil? Als VLOK-lid zit je altijd goed

Het is misschien wel de ergste nachtmerrie van elke vakman: een geschil met een klant. Als je er samen niet uitkomt, volgt een langdurig en kostbaar traject met juridische stappen, waar je uiteraard niet op zit te wachten. Als lid van de VLOK, de branchevereniging voor klussenbedrijven en vakmensen, ben je er zeker van dat je geholpen wordt in dit soort situaties. Hoe werkt dit precies en welke voordelen zijn er nog meer voor jou als vakman bij een VLOK-lidmaatschap?

Unieke nakomingsgarantie

Erkend worden als een kwaliteitsbedrijf door consumentenorganisaties, dat is in een notendop het allerbelangrijkste wat de VLOK voor jou betekent. Hoe werkt dat precies? De VLOK kent de zogeheten tweezijdige algemene voorwaarden. Die zijn door marktorganisaties opgesteld en worden erkend door de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis (VEH). Dat betekent dat als een consument jou als vakman kiest voor een klus en er onverhoopt een geschil ontstaat, jullie belangen evenredig vertegenwoordigd zijn.

In plaats van naar de rechter te moeten, kan een consument naar de onafhankelijke Geschillencommissie Klussenbedrijven stappen. De uitspraak van deze commissie wordt door de VLOK gegarandeerd, de zogeheten nakomingsgarantie. Hierdoor is een consument altijd verzekerd dat hij zijn geld krijgt, maar jij als vakman ook wanneer de uitspraak in jouw voordeel uitvalt! Wel zo belangrijk, want bij rechterlijke uitspraken moet je vaak zelf achter je geld aan, zonder enige garantie dat je dat ook krijgt.

0222019_Artikel26-27_02

Topkwaliteit in werk én in bedrijfsvoering

Dankzij de nakomingsgarantie en de tweezijdige algemene voorwaarden, weet een klant dus dat jij een erkend, kwaliteitsbedrijf hebt. Maar VLOK-leden kennen nog veel meer voordeel. Zo kun je regelmatig trainingen en workshops volgen, meegaan op studiereis, krijg je korting op producten of diensten en ontvang je standaard het blad Klusvisie. De VLOK praat je regelmatig bij over ontwikkelingen die jouw bedrijfsvoering beïnvloeden, zoals de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) die in mei 2018 inging. Wanneer jouw profiel op Kluswebsite staat, ben je als VLOK-lid ook goed zichtbaar en maak je dus kans op meer aanvragen.

Hoe word je lid van de VLOK?

Elke vakman of -vrouw kan lid worden van de VLOK, zolang je maar een aansprakelijkheidsverzekering en rechtsbijstandsverzekering hebt. Via de VLOK kun je deze ook aanvragen, specifiek gericht op jouw beroepsgroep. Je betaalt eenmalig inschrijfgeld en jaarlijks contributie.

Voordelen van het VLOK-lidmaatschap

Hieronder staan de belangrijkste voordelen van het VLOK-lidmaatschap nog eens op een rijtje.

  • Door consumentenorganisaties erkend als een kwaliteitsbedrijf
  • Verzekerd van bijstand in geval van een geschil met een klant dankzij de tweeledige algemene voorwaarden en nakomingsgarantie.
  • Geen langdurig en moeizaam incassotraject wanneer je recht hebt op geld
  • Advies en hulp over bedrijfsvoering: denk aan tijdmanagement, privacywetgeving, verzekeringen en arbeidsongeschiktheid
  • Groot netwerk: VLOK-leden kunnen bij elkaar terecht voor advies of tips en voeren samen ook klussen uit die ze in hun eentje niet direct kunnen klaren
  • Mogelijkheid tot volgen van trainingen en workshops en meegaan met studiereizen. Je ontvangt het vakblad “Klusvisie” t.w.v. € 55,-
  • Alleen voor Bouwmaat-klanten: € 50,- korting van de VLOK op je inschrijfgeld van €125,- en een voucher van € 75,- (van Bouwmaat): je krijgt het inschrijfgeld dus in feite terug!