Kijkje in de keuken van … Festool

Festool is één van de bekendste leveranciers op het gebied van elektrisch handgereedschap. Het Nederlandse hoofdkwartier van het Duitse familiebedrijf is gevestigd in Waddinxveen. We spraken met Marketing Manager Arjan Graafland en Customer Experience Manager Remko Dorreman over de services van Festool.

Trotse vakmannen, hoge kwaliteit machines

Arjan Graafland vertelt waar Festool voor staat: “Wij willen de vakman trots maken op
het werk wat hij levert. Dat doen we door kwalitatief hoogstaande machines te ontwikkelen en produceren. Dat gebeurt in onze fabrieken in Duitsland. Ze worden uitgebreid getest voordat ze op de markt komen. Bij de hele ontwikkeling van een product staan de vakman en zijn klus centraal. Wij willen precies weten waar hij tegenaan loopt, zodat wij machines maken die zijn problemen oplossen.”

Remko Dorreman vult aan: “Festool streeft op het gebied van kwaliteit al- tijd het hoogst haalbare na, dit wordt zeer gewaardeerd door de vakman. Daar willen wij niet aan tornen. Het kan dan ook best een tijdje duren voordat wij een nieuwe machine op de markt brengen. Deze wordt eerst uitgebreid getest, machinaal en ook door vakmannen. In de ontwikkelfase gaan we heel vaak testen bij klanten. Hun feedback nemen we mee en wordt verwerkt. Zijn we als Festool uiteindelijk toch nog niet tevreden, dan stellen we de introductie uit totdat dat wel het geval is.”

De vakman maximaal ontzorgen

Ook op het gebied van service wilt Festool het maximale behalen voor zijn klanten. Remko: “Als je bij ons een nieuwe Festool-machine koopt, heb je drie jaar lang geen zorgen.” Hiervoor heeft Festool de service all-inclusive in het leven geroepen. Deze service bestaat uit vier onderdelen:

  1. 15-dagen aankoopgarantie.
    De vakman mag een nieuwe machine na aankoop 15 dagen gratis testen. Niet tevreden?
    Dan kan de vakman terug naar de dealer en geldt een ‘niet-goed- geld-terug’-regeling.
  2. Gratis reparatieservice gedurende drie jaar.
    Een geregistreerde Festool machine wordt in de 36 maanden na aankoop gratis gerepareerd, inclusief reserve- en slijtageonderdelen en accu’s. Na binnenkomst bij Festool meestal binnen 24 uur afgerond.
  3. Diefstalbescherming van 36 maanden.
    Een geregistreerde machine is drie jaar na aankoop verzekerd tegen diefstal. Tegen een eigen risico van € 100,- per machine krijgt de vakman een gloed- nieuw exemplaar. Dit is ongeacht de hoogte van de aankoopprijs.
  4. Tien jaar lang gegarandeerd alle onderdelen voorradig.
    Festool garandeert dat het tien jaar lang alle onderdelen kan leveren van een machine. Mocht die niet meer op voorraad zijn, dan krijgt u ter vervanging gratis een nieuwe machine.

Om in aanmerking te komen voor de service all-inclusive, moet een vakman zijn gereedschap bij aankoop registreren. Dit kan via de website van Festool of in de Bouwmaat-vestiging. Bewaar altijd de aankoopbon van uw machine, deze is nodig om aan- spraak te maken op de services.

Stofvrij werken dankzij Festool

Festool brengt ook zelf stofzuigers op de markt. Remko vertelt hierover: “We willen ook hier de beste kwaliteit leveren, dus ontwikkelen en produceren we die stofzuigers in eigen huis. Het werken in een systeem is één van onze onderscheidende factoren. Al onze machines sluiten perfect op elkaar aan, dus ook de accessoires en de stofzuigers.”

In samenwerking met TNO zorgt Festool voor hoge standaarden op dit gebied. Arjan: “We laten al onze machines in combinatie met stofzuigers testen. Onze klanten werken zo volgens wet- en regelgeving op het gebied van stofvrij werken en dat komt hun gezondheid ten goede. Daarnaast is het ook belangrijk voor zijn klant, want niemand zit te wachten op veel stofoverlast als er een vakman over de vloer komt.”

Bouwmaat en Festool: partners in kwaliteit

Bouwmaat is als partner van Festool één van de verkooppunten van dit merk. Arjan: “Samen met Bouwmaat proberen wij de vakman zoveel
mogelijk te ondersteunen met zijn werk, hem oplossingen te bieden om nog efficiënter te werken en hem te ondersteunen wanneer het tegen zit, zoals bijvoorbeeld in geval van diefstal.”

Naam: Remko Dorreman
Functie: Customer Experience Manager

SNELLE REPARATIESERVICE

De reparatieservice van Festool is erop gericht om de vakman zo snel mogelijk weer verder te laten werken. Een defecte machine kan bij Bouwmaat worden ingeleverd. Deze wordt naar Festool verzonden, waar hij op de reparatieafdeling direct wordt nagekeken, gerepareerd, getest en schoongemaakt. Zo kan de machine direct terug naar de Bouwmaat-vestiging, waar de vakman hem kan ophalen.