Relatiegeschenken! Wel of niet?

Misschien ligt een deel van uw magazijn er al mee vol: relatiegeschenken. Of vindt u het juist grote onzin? Waarom ziet de ene ondernemer wel meerwaarde in relatiegeschenken en een ander niet? Wij voelden drie vakmannen aan de tand; wel of geen relatiegeschenken aan het einde van het jaar?

Meindert Broeksma · Meindert Meubelen · Zelfstandig sinds 1 jaar · Geen personeel
“Of ik aan relatiegeschenken ‘doe’? Om eerlijk te zijn niet. Ik ben een startende ondernemer. Ik vind een relatiegeschenk vooral passen bij een langdurige relatie met een klant. Na één jaar is dit nog lastig te zeggen. Daarnaast wil ik mijn relatie dan echt verassen en iets waardevols geven. Dit is uiteindelijk een flinke uitgave. Geld wat er nu simpelweg nog niet is. Maar er is zeker een kans dat het volgend jaar anders zal zijn!”

Jacco van der Weijden · Van der Weijden Technical Support · Zelfstandig sinds 4 jaar · Geen personeel
“Het is een mooi moment om in gesprek te gaan met mijn klanten. Ongeveer de helft ontvangt een klein kerstpakket, de andere helft ontvangt een kaart. Wie wat krijgt? Dat doe ik eigenlijk een beetje op gevoel. Het hangt af van de grootte van de opdracht, hoe goed de samenwerking is verlopen en wat voor mogelijkheden er nog in de toekomst zijn. Met een relatiegeschenk bedank ik de opdrachtgever voor de gegunde opdracht en de goede samenwerking. Daarnaast is het een mooi aanknopingspunt om over de toekomstplannen te praten. Een klant die ik in aan het begin van het jaar twee maanden geholpen heb, ga ik aan het eind van het jaar niet opbellen om zonder aanleiding te vragen wat de vooruitzichten zijn voor 2016. Nu komt het wel ter sprake en dat levert vaak mooie kansen op voor het nieuwe jaar.”

William Junte · Allround Vakman William Junte · Zelfstandig sinds 2 jaar · Geen personeel
“Ja, ik breng relatiegeschenken rond aan het einde van het jaar. Maar niet bij al mijn klanten. Om het overzichtelijk te houden trek ik een lijn; klussen boven de 5000 euro ontvangen van mij een kerstpakket. Dit is een klein pakketje ter waarde van €25. Op die manier hoef ik mijzelf niet af te vragen wie wel en wie niet. Het is een mooi moment om te bedanken voor de ontvangen opdracht en eens te kijken wat er van bijvoorbeeld de aanbouw geworden is!”

Conclusie? Voor iedere zelfstandige ligt het anders. Wanneer het om grote opdrachten gaat of een langdurige relatie, is het een goed idee om hier aan het einde van het jaar bij stil te staan. Koester uw opdrachtgevers en bedenk een gepaste attentie. Uiteindelijk is het makkelijker een goede klant te behouden, dan een nieuwe te vinden. Zijn veel van uw klanten eendagsvliegen? Overweeg dan goed of het de uitgave waard is. Een kerstkaart met een originele tekst, is in die gevallen vaak een beter idee!