Isolatie is cruciaal om tot duurzame woningen te komen

Isoleren is een snelle en effectieve manier om een woning te verduurzamen. Het zorgt voor een lagere energierekening en meer wooncomfort voor de bewoners. Daarnaast is goede isolatie een noodzakelijke voorwaarde om het maximale rendement van bijvoorbeeld een warmtepomp of lage temperatuurverwarming te verkrijgen. Welke ontwikkelingen er zijn op het gebied van isolatie in de nieuwbouw en renovatie en hoe jij je klant hierover kan adviseren, lees je in dit artikel.

Het belang van isolatie

Nieuwbouw moet vanaf 1 januari 2020 voldoen aan de eisen voor Bijna Energieneutrale Gebouwen (BENG). Dat houdt onder andere in dat de energiebehoefte van een woning erg laag moet zijn. Goede isolatie zorgt ervoor dat er minder energie nodig is om de binnenruimte te verwarmen. Het isoleren van de gebouwschil (dak, vloer en wanden) is dan ook een van de belangrijkste zaken om tot een BENG-woning te komen.
Tegelijkertijd is isolatie bij bestaande bouw dé manier om snel een hoger energielabel te krijgen. Zeker oudere woningen hebben vaak nog geen of te weinig isolatie, zoals bijvoorbeeld in de spouwmuur of in het dak. Isoleren zorgt hier direct voor meer wooncomfort en lagere energielasten voor de bewoners.

Ontwikkelingen op het gebied van isolatiemateriaal

Er gebeurt momenteel veel in de markt voor isolatiemateriaal. Fabrikanten komen met nieuwe materialen of varianten op bestaande producten. Zo is er bijvoorbeeld spouwmuurisolatie die bij nieuwbouw wordt toegepast, waar dit normaal bij renovatie in de spouw wordt gespoten. Op het gebied van prefab bouwdelen zien we dat isolatie hier steeds vaker aan wordt toegevoegd, zodat je in één keer een wand of paneel kan monteren en niet nog apart hoeft (na) te isoleren. Daarnaast worden materialen gezonder en gebruiksvriendelijker, zoals minerale wol die de huid en handen niet irriteert en licht van gewicht is. Een rol van dit materiaal is dan ook eenvoudig naar bijvoorbeeld een zolderruimte te tillen. Zo verwerk je isolatiemateriaal steeds eenvoudiger en prettiger.

Adviseer je klant over subsidies en terugverdientijden

Het kan voor klanten in eerste instantie minder aantrekkelijk lijken om te investeren in isolatie. Wijs hen daarom naast de voordelen van isolatie voor de woning, energierekening en het binnenklimaat ook op de mogelijkheden die er zijn om subsidie te krijgen voor isolatiemaatregelen. Voor zowel particulieren als leden van een VvE zijn er subsidies te verkrijgen voor energiebesparende maatregelen, waaronder isolatie. Kijk op de volgende websites voor meer informatie: RVO, Milieucentraal en het Nationaal Energiebespaarfonds.

Ook de tijd waarin het geïnvesteerde bedrag terug is te verdienen, is interessant voor je klant. Afhankelijk van het type woning en de isolatiemateriaal dat je wil aanbrengen, kan binnen enkele jaren het aankoopbedrag worden terugverdiend dankzij de lagere energiekosten.

Isoleren en meerwerk verkrijgen

Wanneer je een klus uitvoert bij consumenten, is de kans groot dat deze te combineren is met isolatie. Voor jou als vakman heeft dat als voordeel dat je meer werk kan uitvoeren. Voor de klant betekent het dat de woning direct duurzamer wordt en er niet meerdere keren vaklui in huis zijn.  Bijvoorbeeld: wanneer je een nieuwe vloer aanlegt in een woonkamer, kan je direct nagaan of er vloerisolatie kan/moet worden geplaatst. Een nieuwe kamer op zolder maken? Ga ook eens na hoe het dak is geïsoleerd en of daar nog wat te verbeteren valt.

Door op deze manier met klanten mee te denken over de isolatie van de woning laat je zien dat je ook meedenkt over hoe iemand duurzamer en comfortabeler kan wonen en kan besparen op de energiekosten. Reken maar dat dit tot goede mond-tot-mondreclame leidt!