Bedrijf en ondernemenInspiratie

Digitale mond-tot-mondreclame? Vier tips!

Deel dit artikel:

Je bent een goede vakman tussen vele anderen. Hoe val je op bij de klant en wanneer ‘valt’ een klant voor jou? De klantreis die een consument aflegt voordat hij of zij voor jouw dienst kiest, begint bijna altijd online. Een klant checkt eerst je naam op Google of een vergelijkingssite. Wist je dat er wereldwijd 2,66 miljoen zoekopdrachten per minuut worden gedaan?

Online klantbeoordeling?
Een review of online klantbeoordeling geeft consumenten de mogelijkheid hun ervaring met jouw dienst of bedrijf te beschrijven en in hun netwerk te delen. Simpelweg een digitale vorm van de aloude mond-tot-mondreclame. Dit kan via social media, maar ook door beoordelingen op je website te plaatsen. Een recensie pakt positief of negatief uit en beïnvloedt je reputatie. Een positieve beoordeling leidt vaak tot nieuwe klanten. Bij een negatieve beoordeling moet je proberen professioneel te reageren en het probleem op te lossen. Genoeg reden dus om te investeren in positieve online klantbeoordelingen. Wij geven je vier tips!

1. E-mail sturen
Positief of negatief: je klant oordeelt altijd over jouw dienst. Wees hierin dan ook pro-actief en vraag klanten naar de tevredenheid over de geleverde dienst. Stuur een e-mail en vraag of men een beoordeling wil schrijven op je website. Tip: ook is het handig om onderaan een factuur te vragen om een online recensie.

2. Plaats beoordelingen op eigen site
Is je klantenkring nog niet zo groot? Dan zal het lezen van positieve beoordelingen op je eigen website een toekomstige klant zeker over de streep trekken. Overleg met je websitebouwer wat de mogelijkheden zijn om simpel beoordelingen te schrijven en te tonen op de website. Uiteraard is het mogelijk om deze pas te tonen wanneer je deze goedkeurt. Zo houd je ongepaste beoordelingen buiten boord.

3. Belonen!
Een zogenoemd ‘lokkertje’ helpt een klant over de streep te trekken en een beoordeling te schrijven. Bedenk iets passends bij de klus die je geklaard hebt. Bijvoorbeeld een handdoek in de kleur van de badkamer die je verbouwd hebt of een mooie plant voor onder de aangebouwde overkapping.

Lees meer in het artikel ‘Vijf tips bij online ondernemen’. Wil je meer lezen over hoe je moet reageren op een negatieve beoordeling of bij een meningsverschil? Lees hier meer!

Deel dit artikel: