Wist jij dat er allerlei regels gelden voor het rijden met aanhanger? Beperkingen voor gewicht en snelheid? Wij frissen in dit artikel je kennis op zodat je weer veilig de weg op kan.

Maximum gewicht

Afhankelijk van het soort rijbewijs dat je hebt, gelden er andere eisen voor het maximale gewicht. Als je niet weet hoe zwaar je auto is kun je dat checken op de website van de RDW 

Rijbewijs B:    aanhanger + lading van max 750 kilo
Rijbewijs B:    maximaal totaalgewicht auto + aanhanger + lading 3.500 kilo
Rijbewijs B+:  maximaal totaalgewicht auto + aanhanger + lading 4.250 kilo
Rijbewijs BE:  totaalgewicht auto + aanhanger + lading boven de 3.500 kilo
Rijbewijs C1:  totaalgewicht auto + aanhanger + lading tussen de 3.500 en 7.500 kilo

Eigen kenteken

Sowieso moet elke aanhangwagen een kentekenplaat hebben. Maar ook daar zijn er verschillen die bepaald worden door het gewicht.
Is de aanhanger onder de 750 kilo? Dan kun je een Witt kentekenplaat gebruiken met het kenteken van het trekkende voertuig. Als de aanhanger zwaarder is dan 750 kilo dan heeft die een eigen kenteken nodig. Bij aanschaf van zo’n aanhanger bij een BOVAG-bedrijf wordt dit automatisch overgezet op jouw naam. Hoef je er zelf niet extra voor op pad.

Snelheid

Niet vergeten: voor een auto/bus met aanhanger gelden andere maximum snelheden!! In de bebouwde kom mag je maximaal 50 kilometer per uur. Buiten de bebouwde mag je maximaal 80 kilometer per uur. Op autowegen en snelwegen mag je maximaal 90 kilometer per uur. Uiteraard gelden deze maximale snelheden alleen als er geen lagere maximum snelheid wordt aangegeven.

Mistlampen

Natuurlijk moet alle verlichting op de aanhanger naar behoren werken. Maar wist je dat sinds een aantal jaar het ook in bijna alle gevallen verplicht is om één of twee mistlampen erop te hebben?
Natuurlijk is op die regel ook een uitzondering: aanhangers van vóór 1998 die zwaarder zijn dan 750 kilohoeven niet verplicht een mistlamp te hebben.

Spiegels

Je moet extra spiegels op je bedrijfswagen monteren als je aanhanger breder is dan je bedrijfswagen. Dan kan je alsnog langs je bus heen naar achteren kijken. Wel zo veilig.

Hulpkoppeling

Een hulpkoppeling is een extra verbinding tussen de auto en de aanhanger. Bij een aanhangwagen lichter dan 750 kilo is een hulpkoppeling niet verplicht. Maar als deze aanwezig is, moet je hem wél gebruiken! Dus goed aansluiten zodat die ook werkt.
Is de aanhangwagen zwaarder dan 750 kilo, dan is een hulpkoppeling altijd verplicht.

Meer info over de wet-en regelgeving omtrent aanhangers.

Nog wat slimme tips

  • onthoud dat je met een aanhanger altijd een langere remweg hebt!
  • controleer of de bandenspanning van je aanhangwagen goed is
  • verdeel de lading gelijkmatig
  • dek je (losse) lading af met een net of zeil
  • probeer de zware lading zoveel mogelijk in het midden te plaatsen
  • zet (losstaande) lading stevig vast met touw en/of spanpanden. Anders kan de lading gaan schuiven tijdens het rijden en is de kans op beschadigingen erg groot