De mensen van Bouwmaat: Ingeborg Rijpkema en Antoinet Hoefnagel-Olthof

Naast kwaliteitsproducten staat uitstekende service hoog in het vaandel bij Bouwmaat. Het zijn onze mensen die daar elke dag weer voor zorgen. In deze rubriek laten we graag zien wie ze zijn en wat ze doen. Dit keer spreken we twee vrolijke dames: Ingeborg Rijpkema, medewerker service bij Bouwmaat Alkmaar en Antoinet Hoefnagel-Olthof, medewerker voorraadbeheer bij Bouwmaat Dordrecht. Hoe ziet hun dag eruit en wat doen zij om jou te helpen?

Medewerker service Ingeborg Rijpkema

Het verbaast ons niet dat klanten de vestiging in Alkmaar uitlopen met een lach op hun gezicht wanneer ze geholpen zijn door Ingeborg. Vrolijk vertelt ze over haar functie: “De service-afdeling is een belangrijk aanspreekpunt voor onze klanten. Ze kunnen bij mij terecht voor al hun vragen, bijvoorbeeld over reparaties of offertes. Verder doe ik administratieve klussen en ondersteun de commerciële afdeling.”

Ingeborg Rijpkema

Een nieuwe start

Al twee jaar staat Ingeborg als medewerker service voor iedereen klaar. Bij Bouwmaat zit ze helemaal op haar plek. “Ik ben technisch opgeleid. Eerst heb ik bouwtechniek gestudeerd en ik ben in het bezit van een meubelmakersdiploma. Daarna heb ik nog doorgestudeerd voor middle manager vastgoedonderhoud. Voor ik bij Bouwmaat kwam werken, was ik adviseur bij een woninginrichter. In 2018 kreeg ik lymfeklierkanker, dat was heel heftig maar het heeft me ook mooie dingen gebracht. Ik was toe aan een nieuwe start en de technische kant bleef me aantrekken. Zo kwam ik bij Bouwmaat terecht en ik heb het hier erg naar mijn zin!”

Alles voor de klant

Voornamelijk de diversiteit van haar functie vindt Ingeborg erg leuk. “Je hebt met bijna alle facetten binnen het bedrijf te maken. Ook het samenwerken en het klantcontact spreken me aan. Voor de klant is juist service heel belangrijk. Bij specifieke vragen zoek je alles zo ver mogelijk uit om een antwoord te vinden. Als een product onverhoopt niet leverbaar is, komen we met een goed alternatief zodat de klant door kan met zijn werk. Niet alles is mogelijk, maar we proberen zo goed mogelijk te helpen en dat wordt gewaardeerd.”

Persoonlijke aandacht voor klanten

Het mannenwereldje, dat de bouw toch nog altijd een beetje is, bevalt haar wel. “Bouwmaat is een groot bedrijf, maar wel heel persoonlijk. Ik probeer de klant te leren kennen en te weten wat er speelt. Aan welke projecten werken ze? Zo maak je de benadering wat persoonlijker. Weten bij wie je een grapje kunt maken en wie graag een bakje koffie drinkt. Het voelt vertrouwd en er hangt een goede sfeer binnen ons team. Daarnaast word je gestimuleerd om je persoonlijk te ontwikkelen en daarvoor zijn ook alle mogelijkheden beschikbaar.”

Medewerker voorraadbeheer Antoinet Hoefnagel-Olthof

Antoinet verruilde voor de liefde op haar negentiende de Achterhoek voor de Randstad. Sindsdien werkt ze bij Bouwmaat. Eerst als caissière in Rotterdam en inmiddels al zes jaar bij voorraadbeheer in Dordrecht. Het leukste aan haar werk vindt ze de afwisseling. “Ik begin de dag standaard met een kopje koffie en een gezellig praatje. Mijn verantwoordelijkheid is om de vakken gevuld te houden zodat de klant nooit misgrijpt. De ene dag zit ik achter de computer om inkooporders te checken en de andere dag sta ik in de winkel tussen de schappen.”

Antoinet Hoefnagel-Olthof

Verbeteringen voor de klant

In al die jaren is service bij Bouwmaat ontzettend belangrijk gebleven. “Ik heb in mijn functie niet veel contact met klanten, maar toch leer je ze snel kennen. Je bent een vertrouwd gezicht in de vestiging. Sinds ik hier werk is er een hoop gedaan om het onze klanten nog makkelijker te maken. Ze kunnen online bestellen, maar ook bestellen en later afhalen. Ook zijn er automatische e-mail notificaties die ze ontvangen als er producten binnen zijn. We doen al het mogelijke voor de klanten.”

Familiegevoel

Bij Bouwmaat is het altijd goed geregeld, niet alleen voor de klanten, maar ook voor de werknemers. Het is dan ook niet gek dat Antoinet hier al 18 jaar werkt. “Ik vind het heel bijzonder dat ik allerlei persoonlijke mijlpalen, zoals het halen van mijn rijbewijs, trouwen en moeder worden kon delen met collega’s en klanten. Ik voel me hier altijd gesteund en er heerst een hele goede sfeer. Ook als er iets is met mijn kinderen, dan is er altijd een oplossing. Het voelt als een familie.”

Flexibele teamplayer

Het is tijdens de coronacrisis een stuk drukker geworden in de vestigingen, dat merkte Antoinet ook. “Tijdens de lockdown waren wij ongeveer als enige open, het waren toen hele drukke dagen. Je probeert elkaar dan extra te helpen, bijspringen op andere afdelingen bijvoorbeeld. Flexibiliteit is een belangrijke eigenschap in dit werk. Je schakelt de hele dag tussen verschillende taken. Er komt altijd wel iets tussendoor waardoor je in een andere flow verdergaat.” Als echte teamplayer krijgt ze veel complimenten van haar collega’s. “Ik zeg altijd: alleen ben ik ook niks, je doet het altijd samen.”

Lees ook