NieuwsOver Bouwmaat

Vulmiddelen en verfspecials: nog professioneler aanbod en eenvoudiger kiezen

Deel dit artikel:

Waarschijnlijk is het je al opgevallen in jouw Bouwmaat-vestiging: de schappen voor vulmiddelen, verfspecials en handschuurmiddelen zijn onlangs flink vernieuwd. Het aanbod is verder geprofessionaliseerd en de schappen zijn zo opgebouwd dat jij nog makkelijker het product dat je nodig hebt kunt vinden. Christian Schouten is Lead Category Manager bij Bouwmaat en weet alles van de ombouw. Hij loopt met Raymond Achterkamp van Achterkamp Bouw en Onderhoud, langs de vernieuwde schappen voor vulmiddelen en verfspecials in de Bouwmaat Nieuwegein XL. Samen bespreken ze de voordelen van de aangepaste indeling en de nieuwe toegevoegde merken en producten.

In het kort

Het aanbod en de presentatie van vulmiddelen, verfspecials en handschuurmiddelen is vernieuwd. 

  • professionalisering van het assortiment
  • versimpeling van het aanbod, dus sneller en eenvoudiger kiezen
  • Bouwmaat Eigen Merk zorgt voor herkenbaarheid 
  • vernieuwing op basis van klantonderzoek en feedback uit de vestigingen
Bouwmaat Eigen Merk
  • hoge, professionele kwaliteit
  • producten sluiten goed op elkaar aan
  • heldere en duidelijke verpakking
  • aantrekkelijk geprijsd 
  • ontstaan uit samenwerking met klant en leverancier 

De wens van de klant voorop

Wanneer de twee elkaar ontmoeten is het snel duidelijk dat we te maken hebben met gedreven vakmensen. Raymond is altijd op zoek naar de beste oplossing voor zijn afnemers en praat daar bevlogen over. Christian wil graag het beste assortiment voor Bouwmaat klanten en doet dit met veel enthousiasme. Hij vertelt waarom vernieuwing volgens hem zo belangrijk is: “De wens van klanten zoals Raymond hebben wij uiteraard hoog in het vaandel staan. Die wens kan in de loop der tijd veranderen, wellicht omdat je als vakman zelf andere vragen krijgt van klanten. Dankzij de kennis van onze medewerkers in de vestigingen en klantonderzoeken weten wij precies wat er speelt bij de vakman. Daarnaast heb je te maken met innovaties die op de markt komen. We veranderen ons assortiment en onze schappen daarom regelmatig.” Raymond geeft aan dat hij dit prettig vindt: “De bouwsector verandert en je moet met je tijd mee. Ik vind het dus ook belangrijk om nieuwe dingen uit te proberen. Ik kom al jaren bij de Bouwmaat en ik vertrouw op de productkeuzes die ze maken. Met het Bouwmaat Eigen Merk, weet je sowieso dat je kwaliteit in handen hebt.”

Snel en makkelijk een professioneel vulmiddel kiezen

Aangekomen bij het vulmiddelenschap vertelt Christian exact welke aanpassingen er zijn gedaan. “Bij de ombouw hadden we twee zaken voor ogen: professionalisering en versimpeling. Het aanbod in het vulmiddelenschap hebben we verder geprofessionaliseerd door het consumentenmerk te vervangen door Bouwmaat Eigen Merk en uitbreidingen in Polyfilla, Repair Care en Zwaluw toe te voegen. De versimpeling zit hem in het feit dat het schap 23 minder vulmiddel producten heeft dan eerst. Je vindt alles wat je nodig hebt voor je klus, maar je kiest sneller en eenvoudiger je product.” Het schap is erg overzichtelijk, met een duidelijke verdeling tussen de houtvulmiddelen links en de vulmiddelen voor minerale ondergronden aan de rechterkant. Aan de rechterkant vind je ook nog een plank met vloeibaar rubber van Griffon die we aan dit schap hebben toegevoegd. Onder in het schap staan merkloze kwalitatieve accessoires, zoals modelleermessen. Aan de hand van een handige navigatie krijg je bovendien makkelijk inzicht in welk product je het beste voor een klus kunt pakken.

Christian Schouten
Christian Schouten

Christian: “De houtreparatie oplossingen van Repair Care en Polyfilla zijn van de allerhoogste kwaliteit. Middels een bord in het schap leggen we onze klanten uit wanneer welk product te gebruiken van deze merken. Heb je te maken met een kleine reparatie die je snel wilt overschilderen? Op het bord zie je eenvoudig dat je daarvoor de Polyfilla W350 of de Repair Care Dry Flex 1 kunt gebruiken. Je ziet heel makkelijk wat je kunt toepassen en hoe snel je het kunt overschilderen. Je kunt als vakman heel snel zien wat je keuzes zijn.” Raymond is enthousiast over het schap: “Ik werk als echte timmerman vaak voor schilders en doe veel herstelwerk zodat zij verder kunnen. Afhankelijk van de situatie maak ik een plan en kies ik mijn producten. De opbouw van het schap is erg overzichtelijk en helpt me daarbij.”

Bouwmaat Eigen Merk als herkenningspunt

Bouwmaat Eigen Merk Gipsplaatvuller

De Bouwmaat eigen merken hebben een prominente rol in het schap. Hierdoor zie je snel waar de verschillende typen vullers staan. Raymond blijkt hier erg over te spreken: “Bouwmaat producten zijn erg herkenbaar en de verpakking is enorm duidelijk. Ik zie nu in één oogopslag waar bijvoorbeeld de snelplamuur staat. Het begint al met de blokletter op de voorkant, maar je ziet ook heel makkelijk waar het voor is en hoe je het moet gebruiken. Het schept gewoon een bepaalde rust en het verminderd keuzestress. Dat is vooral fijn bij producten waar je wat minder vaak mee werkt.”

Speciaalverf: kritisch kijken naar het aanbod

De twee verplaatsen zich naar de zogenoemde ‘Verfwereld’ in de vestiging om het schap met verfspecials beter te bekijken. Hier staan onder andere de vloerlakken, metaallakken en beitsen.
Christian: “Het zijn klussen die vakmannen wellicht wat minder vaak tegenkomen, maar je vindt bij Bouwmaat alles voor elke klus en dus ook deze producten. We hebben hier ook een slag geslagen door kritisch te kijken naar het aanbod. Er zijn waanzinnig veel producten te verkrijgen voor alle klussen die onze vakmannen doen. De kunst is om alleen producten op te nemen die echt relevant zijn. In het geval van de speciaalverf hebben we goed gekeken, samen met de vestigingen, naar welke klussen er nou daadwerkelijk vanuit dit schap worden gedaan en het schap op basis daarvan ingedeeld. Op deze manier weet de vakman gelijk welke keuzes hij heeft. We hebben nu per klus maximaal drie merken en vaak zelfs minder. Ook hier zorgt dit voor meer overzicht en minder keuzestress voor de vakman.”

Toevoeging van professionele schildermerken

Qua professionalisering is er een verbetering gemaakt door diverse consumentenmerken te vervangen door professionele merken die door schilders hoog gewaardeerd worden. We hebben beitsen van Avis toegevoegd, metaallakken en primers van Rust-Oleum en Trae-Lyx voor de afwerking van trappen. We hebben bovendien meer Bouwmaat Eigen Merk toegevoegd. Mooi detail is dat we de Bouwmaat transparante beits op basis van feedback van klanten hebben verbeterd.” Raymond vindt ook het vernieuwde schap voor speciaalverf een echte verbetering: “Je had hier allerlei soorten producten maar nu zie ik gelijk waar ik moet zijn. Dit komt doordat de artikelen per klus zijn ingedeeld en dat dit duidelijk herkenbaar is door een schapstrook. Wil ik dekkend gaan beitsen? Dan moet ik hier zijn. Wat ga ik doen vandaag? Daar staat het. Ik hoef in principe alleen nog maar de kleur te kiezen.”

Fan van Bouwmaat Eigen Merk

Raymond Achterkamp
Raymond Achterkamp

Christian is erg blij met het feit dat een vakman als Raymond enthousiast is over de nieuwe schapindeling. Hij heeft nog wel een vraag voor Raymond. Tijdens de rondleiding heeft hij een aantal keer zijn waardering voor het Bouwmaat Eigen Merk uitgesproken.
Waarom werkt hij hier zo graag mee? Raymond: “Dit heeft voor mij een aantal redenen. Allereerst hebben de Eigen Merk producten van Bouwmaat een hoge kwaliteit. Je weet bovendien zeker dat de producten goed op elkaar aansluiten. Dus de basis van je werk is van het niveau van Bouwmaat Eigen Merk en je eindresultaat ook. Je maakt nooit de fout om verkeerde producten te combineren of om mis te grijpen, die garantie is erg prettig. Ook vind ik de verpakking erg duidelijk. Bekende merken worden over de hele wereld verkocht en soms sta je te zoeken tussen verschillende talen hoe je het moet toepassen. Op de Bouwmaat producten staat helder en duidelijk wat het is en hoe je het moet gebruiken. Je krijgt gewoon een makkelijk te verwerken product van goede kwaliteit tegen een zeer aantrekkelijke prijs.”

Samen met klant en leverancier

Christian vindt dit natuurlijk fijn om te horen. “Bouwmaat klanten waarderen onze eigen merken, dat blijkt ook wel uit de vele herhalingsaankopen. Bouwmaat Eigen Merk producten zijn altijd van een professionele kwaliteit en het prijsvoordeel ten opzichte van de A-merken varieert van 5% tot 40%. Dit kwalitatief goed Eigen Merk bereiken we door nauw samen te werken met onze leveranciers, maar ook door onze klanten door en door te kennen en goed te begrijpen. We achterhalen wat de behoefte van onze klanten is door met onze verkopers te praten en door klantonderzoeken te doen. Deze wensen kunnen we dan meenemen in de ontwikkeling van het Eigen Merk product. Het is natuurlijk fantastisch om hier nogmaals de bevestiging te krijgen van een trouwe klant als Raymond.”

“Met het Bouwmaat Eigen Merk weet je sowieso dat je kwaliteit in handen hebt”

Raymond Achterkamp

Deel dit artikel: