Al 35 jaar mogen we jullie als vakmannen bedienen in de Bouwmaat-vestigingen door heel Nederland. Dat doen onze eigen mensen elke dag met plezier. Ze staan er altijd om jou te helpen om van je dagelijkse klussen een succes te maken. Sommigen zijn er bijna vanaf het begin af aan al bij. Hoe kijken zij naar 35 jaar Bouwmaat en hoe dragen ze zelf hun steentje bij? We vroegen het aan Daniella Janssen (50), zij is Voorraadbeheerder bij Bouwmaat Roermond. Na 31 jaar kunnen we wel zeggen dat ze echt hart heeft voor de zaak.

In maart 1990 werd de Bouwmaat in Roermond geopend. Niet veel later, in augustus dat jaar, startte Daniella als kassière in de vestiging. Hoe kwam ze daar terecht? “Ik was bijna klaar met mijn opleiding middelbaar middenstandsonderwijs in de richting ‘doe-het-zelf’. Op een dag werd ik gebeld door Bouwmaat, ik kende het hele bedrijf niet. Op dat moment was ik negentien, op zoek naar een baan en thuis had mijn vader ook een winkel, het is me met de paplepel ingegoten. Dus ik dacht: waarom niet? Ik ging op sollicitatiegesprek en werd aangenomen als kassière. Vanaf het begin heb ik eigenlijk weinig achter de kassa gestaan en mocht ik al snel ‘de rekken’ in. Dat is echt mijn passie.”

Net iets meer doen voor klanten

Daniella voelt zich als een vis in het water als ze de rekken op orde mag maken voor de klanten. “Ik wil altijd net iets meer doen om het fijner te maken voor de klant. Sinds een aantal jaar ben ik voorraadbeheerder, maar eigenlijk heb ik dat altijd al gedaan. Toen de boekhouding vroeger nog op de vestiging zat, was ik ook de vervanger van de boekhouder. Voorraadbeheer is voor mij zo vanzelfsprekend. Zorgen dat de voorraad klopt in de winkel, zo weinig mogelijk lege vakken, bij ombouwen zorgen dat alles goed verloopt, noem maar op.”

Als het nodig is, vindt Daniella het ook leuk om andere vestigingen te ondersteunen. “Zo ben ik wel eens dagen in Sittard en Maastricht geweest om te helpen met de inrichting van de winkel of de inventarisering. Ik ben namelijk gek op inventariseren, ik weet niet waarom. Ik wil gewoon dat de winkel klopt en dat werkt alleen als je inventariseert. En als ik iets niet makkelijk vind, ga ik altijd dingen bedenken om het voor klanten beter te maken. Als de prijskaartjes bijvoorbeeld achter elkaar geschoven staan, krijg ik een spreekwoordelijke allergische reactie. Dan verzin ik iets zodat je het hele prijskaartje wél kunt lezen.”

Het externe geheugen van de vestiging

Maar niet alleen het voorraadbeheer valt onder Daniella’s taken. “Het ene moment zit ik achter de balie en het volgende moment zie je me rondscheuren op een heftruck. De bedrijfsleider zegt vaak dat ik het externe geheugen ben. Ik weet waar alles ligt, maar ook of we een product vroeger hadden. Ik heb zelfs artikelnummers van twintig jaar geleden in m’n hoofd. Wie mijn eerste klant was, weet ik ook precies. Hij komt nog steeds in de winkel en ik weet zijn pasnummer uit mijn hoofd. Ik ben een ramp met namen, maar nummers onthoud ik makkelijk”, vertelt ze lachend.

Breder aanbod

Sinds 1990 staat Daniella in Roermond. Ondertussen is deze vestiging al meerdere malen verbouwd en zelfs verhuisd. Zo verandert er bij Bouwmaat wel het een en ander, maar sommige dingen blijven ook hetzelfde. “Er komen nog steeds veel dezelfde klanten. Vaak zeggen ze dat wij hun magazijn zijn. Klanten vinden dat ze goed geholpen worden, als iets er bijvoorbeeld niet is, regelen we een vervangend product. Het aanbod in de vestiging is een stuk breder geworden. Waar we vroeger twee soorten tegellijm hadden, hebben we nu wel vijf soorten. Zo heb je altijd wel iets liggen waar je de klant mee kunt helpen. Ook de services worden steeds beter. In Roermond kregen we aan het eind van de jaren negentig pas een zaag. En ook de keukens op maat waren toen lang niet zo uitgebreid als nu. We kunnen nu veel beter keukens berekenen. Alles om de vakmannen steeds beter te helpen.”

Altijd gevulde vakken

Ook Daniella’s functie is door de jaren heen wel iets anders geworden. “Vroeger moest je langs de rekken lopen om te kijken wat je moest bestellen, nu gaat dat allemaal automatisch. Toch loop ik gemiddeld een keer per week langs mijn afdeling om te zorgen dat er geen vakken leeglopen. Voor mij is dat peanuts: als ik langsloop zie ik meteen of iets te weinig is, daar heb ik geen computer voor nodig. Een wijze les die ik geleerd heb, is dat je er niet altijd vanuit moet gaan dat klopt wat in de computer staat. Zo blijven de vakken altijd gevuld!”

Sleutel tot succes: alles onder één dak

Wat is volgens Daniella het succes van Bouwmaat? “We hebben alles onder één dak. Vakmannen hoeven niet naar meerdere plaatsen te rijden. Maar ook het personeel doet veel voor de klanten. Ik vind het echt heel leuk om hier te zijn. We zijn meer een familie dan collega’s. We hebben veel vast personeel en je kunt op elkaar rekenen. Dat merken klanten natuurlijk ook.”

Mooie herinneringen

Met 31 jaar ervaring zijn er veel mooie herinneringen die boven komen drijven. “In mijn beginjaren was ik het enige meisje in de vestiging. Ik kwam altijd op de fiets en als het regende bracht een van de chauffeurs me naar huis met de vrachtwagen. Ik werd echt vertroeteld. Door de jaren heen zijn er natuurlijk ook heel wat uitjes, feestjes en etentjes georganiseerd. Ik maakte altijd veel foto’s en deze heb ik allemaal nog. Ik ben de collector, zeg ik altijd.”

Iets wat Daniella nooit meer vergeet is de dag dat ze verkleed als ‘viswijf’ vis uitdeelde aan klanten. Bouwmaat organiseert vaak van die eet-acties rondom de vestiging. “Zestien jaar geleden hadden we een barbecue en ik stond het vlees klaar te maken. Vooraf had ik mijn baas al horen zeggen tegen iemand dat hij een leuke vent voor me wilde vinden. En ja hoor, tijdens de BBQ kwam de baas van een ander bedrijf met een van zijn medewerkers aan gelopen. Dat klikte meteen met hem en sindsdien zijn we altijd samen geweest.”

Meer 35 jaar Bouwmaat