Jarenlang mogen we jullie als professionele bouwers al ontvangen bij Bouwmaat. Dit jaar vieren we ons 35-jarig jubileum. Wat gaat de tijd toch snel, hè? Om je altijd van dienst te zijn, staan onze mensen al die jaren voor je klaar. En met plezier! Zo ook Chris de Bruin (61). Sinds 1997 versterkt hij het Bouwmaat-team. Na een reis door Nederland langs verschillende Bouwmaat-vestigingen is Chris een paar jaar geleden in Rotterdam terecht gekomen als manager verkoop en vestiging. We zijn natuurlijk heel benieuwd hoe hij al die jaren heeft ervaren en wat 35 jaar Bouwmaat voor hem betekent.

Hoe het allemaal begon: het sigarengesprek

We gaan terug in de tijd, naar 1997. Chris werkte als vertegenwoordiger en was op zoek naar een nieuwe baan. “Ik solliciteerde bij twee groothandels. Bij de eerste had ik een goed gesprek met de eigenaar. Hij had een strak plan voor mij, harstikke mooi. Maar de dag erna ging ik naar Bouwmaat Kerketuinen in Den Haag voor een gesprek met regiomanager Kees Frederiks en vestigingsmanager Meindert de Vries. Die twee mannen zaten daar in een heel klein kantoortje. We hadden het heel even over mijn cv, maar al snel vroeg Kees: ‘je houdt van voetbal, welke club?’, waarop ik antwoordde dat ik fan was van Feyenoord. ‘Voor mij ben je al aangenomen,’ zei hij. Toen vroeg Meindert: ‘Rook jij?’ Dus ik zei ‘ja’ en we rookten alle drie een sigaar. Natuurlijk hadden we het nog over andere dingen, maar ik wist wel: dit is heel apart, maar heel leuk en als je zo met elkaar omgaat dan spreekt me dat erg aan. Ik noem het nog steeds ‘het sigarengesprek’. Toen ben ik aangenomen als marktbewerker en ik heb nooit spijt gehad dat ik die stap gemaakt heb.”

Van Den Haag Kerketuinen naar Rotterdam-Zuid

Na een halfjaar kreeg Chris de rol van assistent vestigingsmanager. En niet veel later werd Meindert de Vries ziek waardoor Chris hem als vestigingsmanager moest vervangen. “Ik werd voor de leeuwen geworpen, echt een hele leerzame uitdaging. Daarna deed ik weer een stapje terug naar assistent en ben ik via Den Bosch en Breda in Roosendaal terecht gekomen. Dat was een hele nieuwe vestiging. Vervolgens werkte ik een tijdje in Hilversum, daarna in Gouda. Toen er in Delft een hele nieuwe Bouwmaat geopend werd, ben ik daar vestigingsmanager geworden. Die rol behield ik ook in Den Haag Zichtenburg. En sinds een jaar of vier ben ik nu manager verkoop en vestiging in Rotterdam-Zuid, tegenover het stadion van Feyenoord! Zo is het cirkeltje rond. Het mooiste dat ik in die 23 jaar heb meegemaakt zijn de openingen van nieuwe of verbouwde vestigingen.”

Chris de Bruin

Niemand kan zonder Bouwmaat

Waar ze vroeger rookten bij de kassa, is dat nu wel anders. Zo zijn er meer van die verschillen die Chris opvallen. “Vroeger deden we elke vrijdag iets voor de klanten. De buitendienstmedewerker werd er dan op uit gestuurd om 600 gehaktballen te halen. Dat soort dingen zijn tegenwoordig veel strakker en beter georganiseerd. Net als de inkoop van de 10.000 artikelen die we hebben. Nog een ander voorbeeld is dat we toen ik net begon, wachtten totdat de klanten naar ons toekwamen, maar ik ben ervan overtuigd dat wij juist naar de klant toe moeten gaan. We zijn verkoopkrachtiger geworden. Meindert de Vries zei altijd: ‘niemand kan zonder Bouwmaat’.”

Een van de belangrijkste ontwikkelingen is volgens Chris de komst van internet. “Je kunt nu 24 uur per dag bestellen. Daarnaast waren we vroeger echt een afhaalgroothandel, nu bezorgen we steeds meer. Het is essentieel dat we dat goed regelen. Ook de services worden steeds professioneler. Zo deden we het verf mengen er eerst een beetje bij, nu is dat echt een ding. Datzelfde geldt voor de zaagservice. Vroeger zaagden we wat plaatmateriaal kort, dat is ontwikkeld naar het zagen van kasten, plinten, bijna alles wat de klant wil. Bovendien komen er nieuwe dingen bij. Vakmensen kunnen bijvoorbeeld via Stern een bedrijfswagen kopen. Als er voor corona eentje verkocht werd, kwam de klant hem bij ons in de vestiging ophalen. Wij zorgden voor een bloemetje en maakten er een feest van. En weet je wat ik geweldig zou vinden? Als ik straks gepensioneerd ben en ik zie dat Bouwmaat nog steeds in ontwikkeling is!”

Familieachtig karakter

Er is de afgelopen jaren dus heel wat veranderd, maar de sfeer is altijd goed. “Door de jaren heen moet je jezelf steeds iets aanpassen, maar Bouwmaat houdt een familieachtig karakter. Als ik collega’s zie uit Groningen of Maastricht die ik niet vaak zie, dan is het altijd ouwe jongens krentenbrood. Ook met de directeur. Dat geeft een hele fijne binding. Dat heb ik in die 35 jaar gemerkt en is nog steeds zo. Er zijn best veel mensen die lang bij Bouwmaat werken, dat zegt ook wel wat over een werkgever.”

Alles doen voor de klant

Hoe Bouwmaat de komende jaren succesvol blijft is volgens Chris best simpel. “We blijven alles doen voor de klant, alles voor slimmer bouwen. Dat klinkt heel logisch, maar ik vind het nog steeds geweldig. We staan heel dicht bij de klant, we zoeken naar oplossingen, denken mee, er hangt een goede sfeer, we maken onze klanten belangrijk en geven ze aandacht. Dat moeten we echt niet veranderen. Dat was 35 jaar geleden zo en over 35 jaar nog. We gaan sky high verder groeien, omdat we de juiste formule hebben. Niemand kan zonder Bouwmaat.”

Meer 35 jaar Bouwmaat