NieuwsOver Bouwmaat

Bouwmaat, al 35 jaar onmisbaar

Deel dit artikel:

In 1986 opende de eerste Bouwmaat haar deuren in Schiedam. Inmiddels is het 35 jaar later. We zijn uitgegroeid tot 50 mooie vestigingen, hebben een enorme online business, een bezorgservice waar je u tegen zegt en medewerkers die iedere dag voor je klaarstaan. Want de professionele bouwer zijn we nooit uit het oog verloren. Daar is algemeen directeur Rob Klifman dan ook enorm trots op. Hij neemt ons mee naar 1986, de jaren die daarna en werpt een voorzichtige blik op de toekomst.

Ondernemers werken voor ondernemers

Bouwmaat is opgericht door ondernemers en nog steeds in handen van ondernemers. Het was en is een zogenoemde franchiseorganisatie. Het ontstaan van Bouwmaat kent dan ook een ondernemend verhaal. Rob begint te vertellen: “In 1986 waren er bouwmaterialengroothandels en bouwmarkten. Respectievelijk voor grote aannemers en consumenten. Echter kwam er steeds meer vraag vanuit kleine aannemers en de zzp’ers. Een aantal ondernemers zag die behoefte en speelde erop in door een paar vestigingen te openen. Bouwmaat noemden ze het, het maatje van de bouw, een perfecte naam als je het mij vraagt. De formule was heel opzienbarend, dat bestond nog nergens.”

Rob vervolgt: “De eerste vijf à zes jaar hadden ze het hartstikke moeilijk. Er werden verliezen geleden, waardoor ze overwogen om te stoppen. Maar het waren ondernemers en ze geloofden erin. Ze zijn gaan investeren door veel meer Bouwmaten neer te zetten. Alles werd professioneler, van het assortiment tot de winkelinrichting en het logistieke gedeelte. Dat heeft hen geen windeieren gelegd, het is een heel groot succesverhaal geworden! Dit jaar opent de vijftigste Bouwmaat in Nederland. Het aantal vakmensen is een hele grote groep geworden en daar doen we nog steeds alles voor. Ik heb ontzettend veel respect voor de mensen die toen het lef hadden om niet de handdoek in de ring te gooien. Het inzicht dat de ondernemers in 1986 hadden, was een heel goed inzicht.”

Begroet met je voornaam

Na al die jaren is de kern van de formule niet veranderd: Bouwmaat is er voor de zzp’er en kleine aannemer. De manier waarop we vakmensen elke dag succesvol laten zijn is wel veranderd. “Wij zijn heel veel met de bouwers in gesprek over hoe hun wereld verandert en ontwikkelt. We proberen jullie steeds te helpen om in die veranderende wereld je bedrijf te laten groeien. Denk hierbij aan aanpassingen binnen ons assortiment, de inrichting en uitstraling van de vestigingen, het logistieke gedeelte zoals het nieuwe bezorgcentrum, de services en de digitalisering. We gaan echt met de tijd mee.”

“Ik denk dat de kracht van Bouwmaat is dat we wél koersvast blijven. We richten ons alleen op één doelgroep en daar doen we alles voor. We kennen de klant daarom ook heel goed. Klantintimiteit noemen we dat. Het écht kennen van de klant. Weten waar iemand mee bezig is, hoe zijn/haar bedrijf in elkaar zit, we weten het allemaal. Onze klanten worden met hun voornaam begroet als ze binnenkomen, dat is toch geweldig? Die klantintimiteit betekent ook dat we altijd dicht bij onze vakmensen willen zitten. Met Bouwmaat Compact kunnen we letterlijk dicht bij de klant zijn en kleurt Nederland steeds blauwer. Met ons Eigen Merk willen we elke keer het contact maken tussen de naam Bouwmaat en de klant, zodat we altijd dichtbij zijn op de klus.”

Keuzes, keuzes, keuzes

Het maken van duidelijke keuzes is ook al 35 jaar typisch Bouwmaat. “We zien heel veel mogelijkheden, maar pakken daar vervolgens een beperkt aantal van. De reden? We willen alles heel grondig doen en tot het gaatje gaan. Zo hebben we er bijvoorbeeld voor gekozen om vol in te zetten op klanten online te ondersteunen. Alles wat we doen moet direct voordeel hebben voor de klant. Als je het totaalpakket van Bouwmaat bekijkt, kan niemand daaraan tippen. Er is maar één alles-onder-1-dak-principe dat alles voor de bouwer heeft, dus dat is uniek.”

Toekomst: van een huis een thuis maken

 

“Ik verwacht dat het huis van mensen nog meer een thuis gaat worden”, voorspelt Rob als we hem vragen om een vooruitblik. “Zo willen mensen meer ruimte creëren door bijvoorbeeld een aanbouw of veranda, maar het huis ook comfortabeler maken. Hierbij kun je denken aan isoleren, mooie vloeren en domotica. Er komt dus veel werk te liggen voor onze klanten die werkzaam zijn in de HRO-markt, herstel, renovatie en onderhoud. Heel veel huizen moeten verduurzaamd en opgeknapt worden. Mijn visie is dat de HRO-markt de komende jaren heel gezond blijft. Onze klanten zullen voldoende werk houden, maar ik denk wel dat er een zorg is of we voldoende vakmensen houden. Daarom verwacht ik meer handige oplossingen voor de maatwerk HRO-klussen. Standaardisering in maatwerk dus. Wanneer je bijvoorbeeld een aanbouw aan een huis maakt, gaat dat nu steentje voor steentje, maar dat kan ook modulematig. Het ontwikkelen daarvan is echt fabrikantenwerk. Bouwmaat is hét kanaal om die modules naar de vakmensen te brengen. Bouwmaat wil zeker groeien en nog dichterbij de klant komen door nieuwe vestigingen, slimme online oplossingen en het eigen merk.”

 

Bouwmaat Bezorgcentrum: keuzepalet nog completer

 

Van oudsher is Bouwmaat echt een afhaalgroothandel. Toch zagen we de afgelopen jaren de behoefte aan bezorgservices toenemen. Mede door de razendsnelle opkomst van de online wereld. Maar ook door de grotere projecten van jou als klant. Stel je voor: je hebt een heel groot project waarvoor je veel spullen tegelijkertijd nodig hebt, die misschien niet in je bus passen. Hoe fijn is het dan om een bestelling te plaatsen en alle materialen op je klus te ontvangen? Dankzij het nieuwe bezorgcentrum van Bouwmaat is dat zo geregeld!

 

Bestellen waar je wilt

 

Eerst organiseerden vestigingen bestellingen ieder voor zich, waardoor medewerkers soms minder tijd hadden voor jou als klant. Nu hebben we één centraal distributiecentrum in Maarssen waaruit professionele partijen jouw materialen leveren. Het keuzepalet qua bestellen wordt zo nog completer. Uiteraard verandert er niks aan het gemak om naar de vestiging te rijden en je spullen direct mee te nemen of daar te bestellen. De voorraadniveaus in de vestigingen zijn nu hoger doordat we meer kunnen bufferen in het bezorgcentrum. We doen ondanks de schaarste door corona ons uiterste best om alle orders uit te leveren.

 

Precies weten wanneer je bestelling komt

 

De informatievoorziening wat betreft de levering is daarnaast verbeterd. De avond van tevoren krijg je nu een mail met een tijdsvenster en een link waarmee je jouw bestelling gedurende de dag live kunt volgen. De chauffeur belt je bovendien een halfuur voordat hij bij je op de stoep staat. Zo kun je dus nog beter plannen wanneer jouw materialen geleverd worden!

 

Acht Bouwmaat-wagens

 

Om de leveringen zo professioneel mogelijk te laten verlopen, werken we samen met St Van den Brink. Zij zijn heel ervaren in de bouwmaterialenwereld en hebben zowel grote als kleinere vrachtwagens om ook in de binnensteden te kunnen leveren. Misschien zie je binnenkort een van onze acht Bouwmaat-vrachtwagens wel rijden op de weg.

 

Gemak dankzij de digitale wereld van Bouwmaat

 

Bouwmaat is een voorloper op het gebied van online. Ruim tien jaar geleden bestond er al een digitale catalogus waar je online kon bestellen. In 2012 werd dat een webshop achter de inlog en nu zijn we doorgegroeid naar een volwaardige webshop. Hoe is dat zo snel gegaan?

 

Kluswebsite.nl zorgde voor versnelling

 

Via kluswebsite.nl hebben we onze klanten door de crisis heen geholpen. Hier konden consumenten hun klus plaatsen en vakmensen konden reageren. Dat heeft voor een digitale versneller gezorgd binnen Bouwmaat. De webshop was de basis, maar al snel kwam daar een app bij. We zijn continu in gesprek met klanten om alles nog beter te maken en aan te laten sluiten. Momenteel werken we aan een nieuwe webshop, deze zal in 2022 gelanceerd worden. Gebruiksvriendelijkheid en snelheid zijn de belangrijkste uitgangspunten.

 

Stoere dingen met data

 

Om het ‘wij begrijpen wat jij nodig hebt’-gevoel ook online te bieden, personaliseren we op basis van data. ‘Stoere dingen met data’ noemen we dat en dat doen we omdat we jou als klant willen helpen. Zo kunnen we bijvoorbeeld gepersonaliseerde nieuwsbrieven sturen met artikelen en aanbiedingen die jou op het lijf geschreven zijn. Ons team werkt keihard om steeds een beetje beter te worden. De online wereld zorgt voor gemak. Zo zoek je snel op of die 25 gipsplaten op voorraad zijn bij jouw vestiging.

 

Schat aan informatie op het ALLES-platform

 

Vanuit de gedachte om vakmensen te helpen het beste uit zichzelf te halen, zijn we een aantal jaar geleden begonnen met allesvoorslimmerbouwen.nl. Een schat aan informatie kwam je tegemoet. Dat was de start van het digitale ALLES-magazine. Nu beter bekend als www.bouwmaat.nl/alles. Een belangrijke informatievoorziening en redelijk uniek voor een groothandel. Daar zijn we trots op!

Deel dit artikel: